דפים

יום שישי, 27 באוגוסט 2010

פרק 2 - אמצעי מניעה

מה הקשר בין מקצרה (מכונה לקצירת חיטה) לגלולה למניעת הריון ?
מהו אמצעי המניעה העתיק ביותר ?
מדוע ההינדים מעודדים סקס בזמן מחזור ?
 מה הקשר בין גלגל לקונדום

כל אלו ועוד בפרק השני של "המצאת המאה"

להורדת הפרק לחצו כאן.






שלום וברוכים הבאים להמצאת המאה והפעם, איך ילדים לא באים לעולם, על ההיסטוריה של אמצעי מניעה

מנגינת פתיחה


אתם מכירים את הסיפור, (מוזיקה רומנטית): בחור פוגש בחורה, בחור ובחורה מתאהבים, עושים את מה שעושים,רק שהבחור והבחורה שלנו רוצים לעשות חיים ולא לעשות ילד. (מוזיקה נקטעת בפתאומיות). מבין כל הסיבות לקיום יחסי מין, יצירת תינוק נמצאת בתחתית הרשימה. תמיד אפשר  לעשות הפלה במקרה של פאנצ'ר, אך כפי שנאמר יפה כוח המניעה על כוח הריפוי.

אמצעי מניעה היו בשימוש במשך אלפי שנים אפילו בתקופה הפרה היסטורית. לא בהכרח מסיבות מניעה, אלא מסיבות טקסיות הקשורות למנהגים של אותה תקופה. הדתות השונות התייחסו לאמצעי מניעה בצורות שונות, ישנן דתות שהתייחסו למין שאין בו מטרת התרבות כחטא בעיקר הנצרות. ישנן דתות כמו ההינדית, שתמכו ועודדו קיום יחסי מין בזמן מחזור.

   
לפני שנמשיך, כמה מילות אזהרה: המצאת המאה ו/או העורך שלה (אני) המגיש שלה (אני) והמקליט שלה (כן זה גם אני) לא יהיו אחראים לשימוש באמצעי המניעה שמוזכרים בפרק הזה.  כמו כן אני לא אכיר בדרישת אבהות שתבוא כתוצאה משימוש באמצעים הנ"ל.

נתחיל משיטות התנהגותיות שאינן מצריכות עזרים חיצוניים מהמשתמש. השיטה הראשונה היא התנזרות. ההתנזרות קודמה בשנות ה70 של המאה התשע עשרה באמריקה, ע"י התנועה הפמיניסטית. הבעיה עם התנזרות היא שנשים נשואות שהתנזרו, גרמו לבעליהן לתור  אחר מין לא בטוח שהחזיר כמו בומרנג מחלות מין כאשר הנשים החליטו לעשות עוד ילד עם בעליהן.

השיטה השנייה היא מין שאינו מין ווגינאלי. במאה הרביעית לספירה הבישוף אוגוסטין מהיפו התנגד נחרצות לשיטה הזאת ואף העדיף ניאוף, אונס, וגילוי עריות אשר כתוצאה מהן יכול להיוולד תינוק, בניגוד למין אחר שאין לו תוצאה, חוץ מהנאה ירחם השם. בצד השני של העולם וטסיאיאנא הוציא לאור את הקאמא סוטרא המדריך להתנסות ארוטית שהיא אחת משלושת המטרות בחיים ההינדיים.




ההתנזרות הייתה נפוצה בשנות הארבעים והחמישים של המאה העשרים. באותה תקופה קרום הבתולין היה תנאי מקדים לנישואין, ולכן הנוער בחר בדרך זאת.

שיטה נוספת היא למעשה משגל נסוג שמתחלק לשתי קטגוריות. עם שפיכה וללא שפיכה. בספר בראשית מוזכר סיפור אונן, אחיו נפטר והוא נדרש ליבם כלומר להפרות את אשת אחיו. (בראשית ל"ח פסוק ח'

  "וַיֹאמֶר יְהוּדָה לְאוֹנָן בֹא אֶל אֵשֶת אָחִיךָ וְיַבֵם אֹתָהּ וְהָקֵם זֶרַע לְאָחִיךָ"
   
מכיוון שלא חפץ בילדים ממנה הוא גמר בחוץ. סיפורו של אונן גרם לכך שיהודים ונוצרים החשיבו שפיכה ללא מטרת התרבות כחטא. בסין והודו הקדומות האמינו כי הזרע אוצר בתוכו את היאנג ,הכוח הגברי. ולכן הייתה העדפה למשגל נסוג ללא שפיכה.

השיטה השלישית מבוססת על ידע בנושא פוריות. במשך שנים אנשים ניסו לפענח את סודות הרביה. הזרע לא אובחן ע"י המדע עד 1678, ולקח עוד מאה שנים כדי להבין מה תפקידו. ביציות של יונקים לא זוהו עד 1872. מועד הביוץ התגלה רק ב1930

רק לקראת אמצע המאה ה20 למדע היה את היכולת להבין במלואו את תהליך ההתעברות.

לאחר שהבהרנו שהמחזור הוא הפקטור העיקרי בדרך להתעברות, הבה נראה את ההתייחסות של התרבויות השונות למחזור.

בהודו העתיקה התייחסו לדם הוסת כאל זרע נשי כתוצאה מכך עודדו קיום יחסים וגינאלי בזמן זה.

ממול ניצבת היהדות שמזמן התלמוד החל מהמאה הראשונה לספירה, ניתנה פסיקה בענייני נידה. אם ננסה לפשט את ההלכה נקבע את הכלל הבא במהלך חודש יהיו שבועיים כיף כף ושבועיים פסק זמן.

גם הנצרות לא חפה מחוקי נידה.  אך הנידה אצל הנוצרים אינה תופסת לפי זמנים קבועים ומדודים. הזמנים נקבעים באם הוסת נופלת בימים קדושים וחגים, ומסתכמת כשישים ימים במהלך השנה.

שיטה אחרת היא הנקה, שיכולה לדחות את הביוץ ובכך מורידה את הסיכויים להרות אך היא איננה מבטלת לחלוטין את האפשרות. נשים ברחבי העולם בייחוד נשים עניות שעבדו כמניקות בחרו, לעיתים ללא ברירה, בשיטה זאת . השיטה הייתה נפוצה עוד מימי יוון העתיקה.

שיטה אחרת היא שיטת המחסום
בשיטה זאת כל אביזר  שיחסום  את מעבר  הזרע לביצית, יעשה את העבודה. אמצעי המניעה הותיק ביותר בעולם הוא הקונדום,  במערה בצרפת נמצא ציור המתאר אדם לובש קונדום בזמן קיום יחסי מין. הציור מתוארך כשלוש עשרה עד חמש עשרה אלף שנה לפני זמננו.  הקונדומים העתיקים ביותר נמצאו באנגליה, הם עשויים ממעיים של חיה ומתוארכים מ1640 . קונדומים מגומי  יוצרו ייצור המוני ב1843 כאשר צ'רלס גודייר הוציא פטנט על וולקניזציה.

וולקניזציה הוא תהליך כימי בו מערבבים גומי עם גופרית, התהליך יוצר גומי עמיד שקשה יותר לקרוע אותו ומאידך הוא משמעותית פחות דביק. אני מניח שעבור רוב המאזינים השם גודייר מוכר מתחום החלפת הגלגלים. הרי לכם אדם שישמור עליכם במקרה של פנצ'ר בכלי רכב או ביחסי מין.
 קונדומים שעשויים ממעיים של כבשה עדיין ניתן לרכוש, אך הם מותרים לשימוש חד פעמי בלבד.

 מסוף המאה התשע עשרה, עד אמצע המאה העשרים בארה"ב קונדומים היו חייבים במרשם. ניתן היה לרשום קונדומים אך ורק לגברים. זה יצר סטנדרט כפול בו גברים יכלו לקנות קונדומים כדי להגן על עצמם במקרה של יחסי מין מחוץ  לנישואים, בעוד שלנשיהם לא הייתה את הפריווילגיה הזאת.

(מוזיקה של מרש צבאי)

רק במלחמת העולם השנייה הצבא האמריקאי עודד שימוש בקונדומים. הסיסמא שהוכנסה לשימוש בסרטי תעמולה צבאיים "אל תשכח, שים אותו על לפני שאתה מכניס אותו פנימה". החשש היה שהחיילים יחזרו הביתה וידביקו את נשותיהם.
עד אז הצבא אימץ את מדיניות שלושת הקופים, לא רואים, לא שומעים וממש לא רוצים לדעת.

המהפכה המינית בשנות השישים של המאה העשרים, כמעט וחיסלה את הקונדום. נשים רצו ביחסי מין יותר מבעבר והצורך בשירותי יצאניות ירד דרסטית. יתרה מכך, הומצא  מחלות המין שקונדום עצר כמו זיבה    הומצא להן טיפול והגלולה וההתקן התוך רחמי היו האמצעי היעיל כדי לא להיכנס להיריון.

   הכל השתנה לקראת שנות השמונים שהאיידס התגלה, והפאניקה החזירה את הקונדום לשירות.


שיטת המחסום קיימת באמצעים נוספים: הקונדום הנשי והספוגית שעשו קאמבק לאחרונה בארה"ב. בין שאר האמצעיים יש סוגים של קרמים משחות וג'לי שמטרתם המוצהרת להשמיד ולחסל כל זרע מסכן שבחר שלא במודע להיכנס למלכודת.
השימוש בשיטה זאת החל עוד במצרים העתיקה ב1850 לפני הספירה.  שם נקברו המתים עם הסבר מה למרוח שם למטה, החל מדבש וכלה בצואת תנינים. ככל הנראה גם אם אתה מומיה, זה לא אומר שאין לך חיי מין או חיים בכלל.

-- רעש שטיפה של מים והכנת עוגה--

בין החומרים אפשר למצוא שמן זית מיוון כמובן, מלח וחמאה מהודו, ועד חמאת קקאו באנגליה של תחילת המאה הקודמת.האמצעי המתקדם ביותר הוא כמוסות של ויטמין סי שהיו בשימוש בשנות השבעים, רק שהחומציות בכדורים הזיקה לא רק לזירעונים אלא גם לנשים שגרמו לכוויות של ממש בתוך הנרתיק.

אך בחזרה לשנות השישים ה"עליזות", ב1960 ראה אור פלא חדש, גלולה שמאפשרת לאישה דרך דיסקרטית וקלה להימנע מהריון. כמה עולה לפתח תרופה בימינו ?
זרקו מספר. מיליון דולר, שני מיליון, עשרה מיליון ? בגלולה הקטנה הושקעו קרוב ל15 מיליון דולר בשווי של ימינו.

כדי לפתח תרופה צריך שוק לתרופה, ניסויים ואישור הרגולטור אך יותר מכל צריך נכונות החברה והממשל לקבל את התרופה.
--מוזיקה של שנות החמישים --
בשנות החמישים של המאה הקודמת הממשל האמריקאי היה עסוק יותר בלרדוף קומוניסטים מאשר להשקיע כסף באמצעי מניעה ועוד לנשים. בשלושים ממדינות ארה"ב היו חוקים שאסרו על אמצעי מניעה. באותו זמן המשפחה האמריקאית מהטלוויזיה הייתה המודל והערכים עליה התחנכה אמריקה. אישה שעסוקה בלגדל ילדים מחונכים, אישה המחכה לבעלה שישוב מהעבודה כדי לנשקו.
כדי שהגלולה תראה אור היה צריך הרבה מזל, היה צריך הרבה כסף או בקיצור היה צורך באישה משכילה עם הרבה כסף.

(מוזיקת קאנטרי איטית)
הרשו לי להעביר אתכם קפיצה נוספת בזמן אל 1831,סיירוס הול מקקורמיק , חקלאי מווירג'ניה מצליח להפוך שני עשורים של עבודת אביו על המקצרה, מכונה נגררת לקציר חיטה למכונה עובדת. ההתחלה הייתה קשה, אך החל מ 1860 סירוס הצליח למכור מעל ל4000 יחידות בשנה. מילותיו האחרונות לפני מותו היו:"תעבוד, תעבוד". הוא הוריש את כל הונו לבנו  סטנלי שהתחתן עם קתרין דקסטר. שנתיים לאחר נישואיהם סטנלי לקה בסכיזופרניה, והתחיל לאבד קשר עם המציאות.באותה תקופה האמינו כי סכיזופרניה היא מחלה תורשתית, כתוצאה מכך קתרין החליטה לשלול כל אופציה שילדיה יחלו  במחלה ולכן נמנעה מלהרות.

קתרין הייתה אישה יוצאת דופן בכמה תחומים. בעידוד אביה היא סיימה תואר ראשון בביולוגיה מMIT.   ב1904 טרם נישואיה. למרות השכלתה, קתרין עם נישואיה החליטה להיות עקרת בית כמצופה ממנה באותה תקופה. פה לכאורה סיפורה של קתרין יכול להסתיים, אך פה נכנסה לתמונה אישיותה הבלתי מתפשרת.

היא הייתה פמיניסטית ופעילה למען זכויות נשים לגופן כשם שיש להן זכות להצביע. היא ומרגרט סאנגר פעילה בנושא אמצעי מניעה החלו לשתף פעולה ב1917. קתרין הבריחה עבור המרפאה של מרגרט דיאפרגמות מחו"ל ב1920,  באותה תקופה היה אסור לייבא אמצעי מניעה לארה"ב. רק ב1947 עם מות בעלה, קתרין קיבלה שליטה מלאה על ההון של בעלה בסך 140 מיליון דולר של ימינו. וכך קתרין יכלה להעביר כספים במקום למחקר בסכיזופרניה למחקר של אמצעי מניעה.


בשמיני ביוני 1953 , כשהייתה בת שבעים ושמונה, הניחה על שולחנו של הביולוג  גרגורי גודווין פינקוס ממציא הגלולה המחאה בסך שלוש מאות אלף דולרים לפי ערך הדולר של ימינו.  היא עתידה להשקיע קרוב לחמש עשר אחוזים מהונה בלי להרוויח ולו סנט אחד מההמצאה ששינתה למאות מיליוני נשים את חייהן.

היא דחתה הרבה הצעות בטרם הגיעה אל פינקוס, ניתן להניח כי אלמלא הידע שלה בביולגיה, ייתכן והגלולה הייתה רואה אור באיחור נכבד אם בכלל.

קתרין קצרה את ההצלחה שלה רק כשבע שנים מאוחר יותר עם אישור ראשון של מנהל התרופות האמריקאי, אך נשים נשואות יוכלו ליהנות מכך רק שלוש עשר שנים מאוחר יותר ונשים לא נשואות רק עשרים שנים מאוחר יותר  ב1973. הנה לכם דוגמא כמה שהמשטר הדמוקרטי בעולם המודרני  עדיין יכול להיות אפל.

הגלולה עובדת על הורמון הנקרא פרוגסטרון. הורמון זה בעצם עובד על מערכת הרבייה, תרתי משמע בכך שהוא משדר לה שהיא במצב הריון. כתוצאה האישה איננה מבייצת, ואין אפשרות להיכנס להריון. התגלית המקורית נעשתה ב1951, על ידי ניסוי בארנבים. אני לא מכיר בבחירת חיה לניסויים עדיפה יותר במקרה זה, אולי שפנים.

מרגע הגילוי נפתח צוהר לרשימה בלתי נדלית שעובדת ברמה דומה: הטבעת, ההתקן התוך רחמי והזריקה עבדו על אותו עיקרון. ההבדלים ביניהם נובעים מנוחות המשתמשת בעיקר. בעוד שזריקה צריך לקבל פעם בשלושה חודשים, את הטבעת מחדירים פעם בחודש על ידי המשתמש וההתקן התוך רחמי תקף לשנה עד חמש שנים ומוחדר בהליך רפואי לכל דבר.

אמצעי מניעה, לא חייבים להיות חד פעמיים. ייתכן ונרצה לסגור את הברז אחת ולתמיד. השיטה המקובלת אצל גברים היא קשירת צינור הזרע. עד תחילת המאה העשרים, עיקור אצל גברים נעשה בכפיה. הוא בא למנוע העברת מטען גנטי פגום: החל ממחלות, פיגור שכלי ועד עוני. התהליך היה מזעזע וברברי, הוא כלל חיתוך והסרה של חלקים שונים במערכת הרבייה הגברית. בימי הביניים השתמשו במעוקרים כדי לשמור על נשות ההרמון, או לחליפין לשמר את הקול הילדותי לפני שהתעבה.

אצל הנשים גם קשרו קשר, במקרה זה החצוצרות הפסיקו את נגינתם.

עשרת אמצעי המניעה המוזרים והמפחידים ביותר

כשמשלבים מוטיבציה וטיפשות אנושית, שלה הרי אין סוף לפי איינשטיין. מתקבלת רשימה של אמצעי מניעה שתשאיר אתכם עם פה פעור.

בימי הביניים, כשהגבר המצוי היה נכנס למיטה עם זוגתו, סביר להניח שהיה מגרד את  פדחתו כשהיה מגלה כי לבת זוגתו קשורים אשכי שועל לרגל. הסיבה ברורה לכל מי היה לו תואר
בכישוף או בשועללוגיה. סביר להניח שהשיטה עבדה, מכיוון שהגבר לא יכול לתפקד לנוכח האביזר שהיה קשור לבת זוגתו.


במאה השש עשרה, הקנדיים הסכימו שאשכים של חיה קטנה ושעירה הם המפתח למניעת הריון. הם היו הרבה יותר מתקדמים מאחיהם  המאמינים באמונות וטפלות האירופיים, הם טחנו את האשכים של בונה  והמיסו אותם 
באלכוהול. ההשפעה הייתה זהה לזאת של אשכי שועל, לפחות הבחורה השתכרה לאחר ששתתה את הנוזל.

--Terminator theme --
כבר בימים עברו כספית נחשבה כמרפא להרבה מחלות. בעתיד אפילו מחסלים מיוצרים ממנה. לפני כמה אלפי שנים מישהו בסין חשב שכספית יכולה להיות אמצעי מניעה יעיל. אחרי הסקס האישה תשתה כמה שוטים של כספית, וכך היא תהפוך אותה לעקרה, יגרם לה נזק מוחי ואי ספיקת כליות וייתכן כי ימנע גם הריון על  הדרך. מה שגורם לך להרהר שנית כמה באמת הסינים היו חכמים.


קונדומים אינם המצאה של שיכור המתבונן בבלונים במסיבת יום הולדת. בימי קדם, מעיים של בעלי חיים היו הקונדומים הראשונים. אחד מהקונדומים הראשונים היו עשויים ממעיים של חזיר, המדריך למשתמש שמצורף אליו מציין שעדייף לטבול אותו בחלב חם.  
ככל הנראה להשתמש  במעיים של חזיר בלבד לא היה מגעיל מספיק.

במאה השמונה עשרה, הבינו שמתכות ואיברים מיובשים וטחונים לא צריכים בתוך גופה של אישה. במקום חצי לימון יכול לשמש כדיאפרגמה.  החומצה של פרי ההדר תהרוג את הזרע. כבונוס האישה תדיף ניחוח אמבטיה נקייה כל פעם מחדש.

- רעש מזיגת כוס מים -

שתיית מים שהנפח השתמש בהם לקרר את המתכת שעבד עליה כדי למנוע הריון, מקבל את שורשיו ככל הנראה מהעופרת שהייתה במים .גם אם המים לא מנוע הריון הם גרמו לנזק מוחי כבד. הרעיון החזיק מעמד עד מלחמת העולם הראשונה, כאשר נשים התנדבו לעבוד במפעלים עם עופרת כדי שיישארו עקרות.

-- רעש של גזים --

במקום הראשון, נמצא נוזל אחר, קוקה קולה, טעם החיים הוא זה אשר כביכול מונע היווצרות חיים. הרעיון: לעשות דוש עם קוקה קולה אחרי הסקס, כמו הגלולה של היום של אחרי. העיקרון גורס כי  הפחמן הדו חמצני והסוכר,  יהיו אפקטיביים מספיק במניעת הריון.
אני מקווה שהשימוש בקולה פסק.אם כי אני די בטוח שכבר ימצא האידיוט שבנוסף לקולה ידחוף פנימה מנטוס.

אז מה היה לנו ?

אמצעי מניעה היא סדרה של המצאות שמתחילה לפני 13,000 שנים ואינה מסתיימת בימינו. היכן שקיים הצורך קיימת גם החשיבה המקורית עד כדי מעוותת על מנת לענות על אותו צורך.

אף אחת מהשיטות אינה מחייבת הצלחה של 100%. הקונדום אינו יוצא דופן בכך אף על פי שהוא מוביל ברשימה, הסיכוי להיכנס להריון קיים, שולי אך קיים. במקום הבא עומדת הגלולה, על כל אחד ממאה זוגות שהשתמשו בו במהלך שנה, אחת מהן תיכנס להריון. אחריה משתרך ההתקן התוך רחמי עם כשלושה  זוגות מתוך מאה שייכנסו להריון במהלך שנה.

מוסיקת סיום

זהו זה, עד כאן. זה המקום להודות לכל האנשים שנתנו לי פידבק על הפרק הקודם. אשמח לשמוע עוד ביקורות, אחרי הכול זה מה שמדרבן אותי להקליט את הפרק הבא. כתמיד תוכלו לרכוש את ספרה של אימי ה"גוף שלי", ספר ילדים ומתנה נפלאה בפני עצמה. פרטים נוספים וכן גרסא כתובה של הפרק נמצאים באתר התוכנית:
CENTINVENT.BLOGSPOT.COM

הערה נוספת, כפי שאתם רואים לוקח זמן לשחרר פרק, ולכן אין ביכולתי להתחייב מתי הפרק הבא יצא. למרות זאת אם תעשו מנוי על הRSS  שלי תוכלו לדעת זאת, פרטים נוספים באתר התוכנית.
נראה לי שחסרה קצת אווירה משוחררת בפודקאסט, אז תכינו את הגרון לפרק הבא על ... אלכוהול.



מוזיקה שהושמעה בפרק זה






Terminator Sound Track




ביבליוגרפיה

ההיסטוריה המקוצרת של אמצעי מניעה

עשרת אמצעי המניעה המזעזעים

המדריך המלא של ההיסטוריה של אמצעי מניעה

משפחת מקורמיק

הגלולה


תגובה 1:

  1. שמעתי על חצי-לימון ככר בעבר ותמיד תהיתי האם זה לא שורף? בכלל אין כמו גלולה - צריך להמציא אחת לגבר ואז יהיה שיוויון.

    השבמחק